KITŲ SUPRATIMAS

Ar kada nors buvo jums taip nutikę, kad kolega priėjęs prie jūsų be žodžių suprato, kokia buvo jūsų diena ir kokios jus kamuoja mintys? Jis žinojo, kad jūs ką tik grįžote iš sudėtingo posėdžio, nes tai matė jūsų veide. Jis suprato, kad vietoj to, kad parašyti dar vienos paslaugos, geriau leisti jums būti. Paprašys rytoj.

Arba padavėja, kuri tiesiog žino, ko reikia jos klientams prie kiekvieno staliuko. Su vienais ji paplepa apie šį bei tą, o  kitus palieka ramybėje, tyliai ir nepastebimai juos aptarnaudama. Trečius aptarnauja profesionaliai ir mandagiai, pasiteiraudama, bet neplepėdama, o ketvirtiems pasako komplimentą apie jų vaikus. Visi lieka patenkinti aptarnavimu ir ji užsidirba nemažus arbatpinigius.

Tiek kolega, tiek padavėja gerai suprato kitus. Kitų supratimas – ketvirtas emocinio intelekto lygmuo. Po to, kai susivokiate savo viduje, suprantate savo emocijas ir mokate jas valdyti, galite žvelgti į išorę ir suprasti kitus.

Mokytis suprasti kitus žmones, stebėti juos, matyti ir suprasti jų kūno kalbą, veido išraiškas, pozą, balso toną, taip pat kas slepiasi po paviršiumi – slaptas mintis ar emocijas, gali trukti ne vienerius metus, o gal ir visą gyvenimą.

Lengvinantis faktas yra tas, kad emocijos, veido išraiškos ir kūno kalba yra panaši ar net vienoda daugelyje kultūrų. Vadinasi, jūs šiuos įgūdžius galite naudoti kur bebūtumėte. Išvažiavę į kitą šalį taip pat galite panaudoti savo įgūdžius, mokydamiesi didinti savo EQ.

Pirmas žingsnis suprasti kitą, yra užtikrinimas, kad visas jūsų  dėmesys yra nukreiptas ne į save ir kad jūs esate čia ir dabar.Žiūrėjimas į kitą reiškia ne tik žiūrėjimą akimis, bet visų jūsų emocijų panaudojimą. Jūsų emocijos gali padėti jums pastebėti ir interpretuoti ženklus, kuriuos jums siunčia kiti. Šie ženklai padės jums pabandyti pabūti kito žmogaus kailyje ir suprasti jį kaip save.

Štai septyniolika patarimų, kurie padės jums įveikti sunkumus:

Vadinkite žmones vardu

Nors tai yra pati baziškiausia strategija, ji yra asmeninis ir labai efektyvus būdas pasiekti kitą. Vadinimas žmogų vardu iš karto jus iškelia jo akyse. Vadinimas vardu yra šiltas ir kviečiantis, jis perlaužia pirmuosius pažinties ar bendravimo barjerus.

Jei jums sunku prisiminti naujo pažįstamo vardą, bus puikus pratimas smegenims pabandyti tai padaryti. Išgirdus naują vardą, pakartokite jį kuo dažniau. Bent jau du ar tris kartus pokalbyje panaudokite žmogaus vardą. Kai pamatysite jį vėl – pasiveikinkite būtinai pridėdami vardą. Jei vardas jums nežinomas, neaiškus, paprašykite jį pakartoti ir po to pakartokite jį kelis kartus patys. Vadinimas žmogų vardu jam skamba kaip komplimentas, panaudokite tai!

Stebėkite kūno kalbą

Kad suprastumėte kūno kalbą, įpraskite vertinti pašnekovą nuo galvos iki kojų. Pradėkite nuo galvos ir veido. Akys išduoda didžiąją dalį emocijų, kurias transliuoja ir kitos kūno dalys. Iš akių galima gauti daug informacijos, tik būkite atsargūs nespoksoti. Praktikuotis stebėti kūno kalbą galite žiūrėdami televizoriaus pokalbių laidas, išjungus garsą.

Akys gali parodyti, ar žmogus patikimas, nuoširdus ar rūpestingas. Dažnas mirksėjimas ar akių sukiojimas gali išduoti melą. Toliau pažiūrėkite į šypseną. Ar ji atrodo nuoširdi ar dirbtinė? Kai žmogus šypsosi siela, ne vien tik lūpomis, šypsosi ir jo akys, ir oda, ir plaukai, ir rankos. Toliau apžiūrėkite pečius, liemenį, rankas ir kojas. Kai išmoksite stebėti, suprasite kūno kalbą ir bus žymiai lengviau pasakyti, kuris žmogus yra nuoširdus, o kuris kažką slepia.

Tinkamas laikas yra svarbiausias

Turbūt esate girdėję posakį Tinkamu laiku tinkamoje vietoje . Kai kalbama apie darbą su emocijomis, tinkamas laikas yra svarbiausias. Jūs neprašote didesnio atlyginimo, kai įmonei nesiseka, nebandote duoti pastabų tam, kuris jūsų bijo, neprašote paslaugos iš to, kuris yra stresinėje būklėje.

Praktikuotis naudoti tinkamą laiką galite laiku  užduodami  teisingus klausimus. Jei jūsų bendradarbė skiriasi su vyru, jūs neklausite jos, kaip einasi jos darbas, bet paklausite, kaip ji jaučiasi, ar galite jai kuo nors padėti. Atsiminkite, tai ne apie jus – nors jums labai rūpi klausimas apie darbą, bet matydamas jos būklę jūs to nedarysite ir pakalbėsite apie tai, kas rūpi jai.

Atsiminkite, kitų supratimo raktas, yra orentavimasis į kitus, ne į save.

Turėkite atsarginį klausimą

Kartais pokalbiai nesivysto. Jie nutrūksta, arba kalba tik vienas pašnekovas. Dešimties sekundžių tyla atrodo kaip amžinybė, jūs sukiojatės, tai keista ir nemalonu. Tokiu atveju jums reikia atsarginio atviro klausimo.

Tarkime: „ O ką jūs manote apie Trump’ą?“

Atsarginis klausimas suteikia jums daugiau informacijos ir galimybę geriau pažinti pašnekovą ir pokalbis gali vėl įsisiūbuoti; arba, leidžia jums laimėti laiko ir pasikviesti prisijungti prie pokalbio dar pašnekovų. O gal atsiprašyti ir nueiti į tuoletą, neužbaigiant pokalbio nejaukia gaida.

Susitikimuose neužsirašinėkite

Darbo posėdžiuose, susitikimuose dažnai išgirstate naujos informacijos ir daug gerų idėjų, kurias norite tuoj pat užsirašyti. Nepastebite, kai rašote viską – juk viskas taip svarbu. Ir staiga… išgirstate rėkiant. Kas atsitiko? Kol jūs užrašinėjote kas labai svarbu, subrendo konfliktas, kurio net nepastebėjote. O jis apnuodijo vidinį klimatą, ir be abejonės, įmonės veiklą.

Jūs praleidote svarbiausią – kolegų emocijų ženklus, kurie rodė kaip jaučiasi ir ką galvoja visi kiti. Jei norite pastebėti visą vaizdą, negalite įsirausti į savo kompiuterį ar užrašus. Prisiminkite, kad esminis kitų supratimo tikslas yra suprasti, ką jaučia ir ką mano kiti. Kad tai pasiektumėte, turite koncentruotis į juos.

Planuokite susitikimus

Įsivaizduokite, jus pakvietė į suneštinį vakarėlį ir paprašė jūsų atnešti duonos. Visas vakaras jums bus sugadintas, jei pamiršite. Negalėsite sau atleisti, graušitės pats, ir būsite negailestingai erzinamas smagiai nusiteikusių draugų, dorojančių kepsnius, bet be duonos. Per visa tai pamirštate ir tai, kad planavote užmegzti kontaktus su jums įdomiais ir naudingais žmonėmis. Grįšite namo visiškai išsekintas.

Planavimas iš anksto ne tik dalyvauti, bet ir pasiruošti dalyvavimui galėjo jus išgelbėti. Jei ateinate į susitikimą, darbo pokalbį ar draugų vakarėlį su planu, jūs esate laisvas. Tokiu būdu išlaisvinate savo smegenų jėgą ir energiją ir galite koncentruotis į šia akimirką, užmegzti naudingus kontaktus ir pastebėti nusiminusius, paguosti juos pasivedus į šalį.

Išsivalykite trukdžius

Suprasti kitus reiškia būti su jais kartu dabartyje ir išsivalyti trukdžius – ypač tuos, kurie yra jūsų galvoje.

Šie trukdžiai yra kaip griozdai jūsų garaže, jie yra geri daiktai, bet kliūva už kojų ir neleidžia jums sklandžiai pasiekti to, ko jūs ten atėjote.

Pirmas didelis griozdas jūsų galvoje yra pokalbiai su pačiu savimi. Kartais jūs esate taip jais užsiėmęs, kad negirdite išorinio pasaulio garsų.

Kitas griozdas yra atsakymų kūrimas kitam žmogui dar tik kalbant. Jūs jo nebeklausote, nes galvojate, ką atsakysite patys.

Išvalyti šiuos du didelius griozdus yra nesunku. Pirmiausia, kai kitas kalba jo nenutraukite ir klausykite tol, kol jis nutils. Sustabdykite save, kai imsite kurti atsakymą jam nepabaigus. Klausykitės. Stebėkite jo kūno kalbą. Susikoncentruokite į pašnekovą, ne į save. Priminkite sau, kad jūs esate čia, nes mokotės iš kiekvieno sutikto žmogaus, o ne bandote sužavėti jo savo kontraversiška ir aštrialiežuvia asmenybe. Kai aš kelias valandas klausiau pažįstamo iš Portugalijos, nesakydama beveik nei žodžio, po pokalbio jis man pasakė, kad esu labai įdomi asmenybė. Žmogus žavisi kitu, kai jo klauso, o ne kai bando pasakyti ir įtikinti  savo tiesa.

Gyvenkite dabar

Vaikai ir seni žmonės moka tai geriausiai. Jei jie kažką veikia, jie susikoncentruoja į tai šimtu procentų. Žmonės giria Anglijos karalienę Elžbietą II, nes ji, atrodo, niekur niekada neskuba. Ji visa esybe būna ten, kur būna tą akimirką.

Būti čia ir dabar turi tapti įpročiu. Taip jūs galėsite pagerinti savo kitų supratimo įgūdžius – stebėdami ir būdami čia ir dabar.

Pasivaikščiokite

Gyvenimo tikslas yra procesas, o ne pasiekimai. Kad geriau suprastumėte kitus, jūs turite atsiminti mėgautis procesu ir pastebėti žmones, kurie yra to proceso dalis.

Skirkite dešimt minučių ir pasivaikščiokite aplinkui. Pasivaikščiokite po savo darbo aplinką, nueikite į kitus skyrius. Stebėkite žmonių emocijas, pastebėkite mažas, bet svarbias detales. Skirkite laiko pastebėti dalykams, kurių nematėte iki tol. Stebėkite žmonių judėjimą, jų pomėgius. Kaip žmonės reaguoja, kai jūs prieinate ir pakalbate su  jais bendromis temomis?  Koncentruokitės į tai, ką matote, girdite ir pastebite kituose žmonėse. Nesistenkite tuoj pat daryti išvadų, tik stebėkite. Darykite tai mėnesį du kartus per savaitę ir išvados pačios ateis.

Stebėkite kitus televizoriuje

Dabar, kai ugdote kitų supratimo įgūdžius, geras metodas tai daryti yra stebėti žmones per televizorių. Tam labai tinka realios publicistikos laidos, kaip TV pagalba  24 valandos , kur žmonės nevaidina, jie rodomi tokie, kokie yra iš tikrųjų. Stebėdami nesivelkite į tai emocionaliai, tik stebėkite, kaip bendrauja, veikia, konfliktuoja įvairūs personažai.

Matykite jų kūno kalbą ir bandykite suprasti, kaip personažas jaučiasi filmuojamas ir kaip pakliuvęs į tokią situaciją savo gyvenime. Kaip sugeba suvaldyti konfliktus ir emocijas. Jei žiūrėsite du kartus, tai padės pastebėti tai, ko nepamatėte pirmąjį kartą.

Tikėkite ar ne, TV publicistikos stebėjimas yra pats naudingiausias ir labiausiai pramoginis būdas praktikuotis kitų supratimo įgūdžius tikrame gyvenime.

Praktikuokite klausymo meną

Nors tai skamba banaliai, bet klausymasis yra vienas iš pagrindinių įgūdžių, prarandamų šiuolaikinėje visuomenėje.

Nors dauguma apie save galvoja, kad jie yra geri klausytojai, bet dažniausiai jie žaidžia Sugedusį telefoną , kai paskutinė žinutė būna toli nutolusi nuo pirmosios. Klausymas reikalauja susikaupimo, o susikaupti šiais laikais ne taip lengva, kai mus tempia į skirtingas puses.

Klausymas yra ne tik žodžių girdėjimas. Tai klausymas tono, greičio, garso. Kokia paslėpta žinutė, ką galime perskaityti tarp eilučių?

Tai galite suprasti, jei susikoncentruosite tik į klausymąsi. Ignoruokite visus trukdžius ir klausykitės. Tik taip suprasite, ką iš tikrųjų žmogus nori pasakyti.

Eikite kitų pažiūrėti, tik savęs nerodykite

Jei jūs mėgstate atsisėsti kur nors gale, pasiimti kavos ir stebėti pasaulį, einantį pro šalį – jūs jau praktikuojate vieną galingiausių kitų supratimo strategijų. Kai skiriate laiko stebėjimui, imate pastebėti žmonių nuotaikas. Iš jų judesių ir veido išraiškos galite numanyti, ką jie jaučia ir ką galvoja.

Neleiskite sau paskęsti savo mintyse, protą išlaikykite skaidrų. Tai ne apie jus, ne dėl jūsų. Tai apie juos. Juos suprasti, juos pamatyti, juos pajausti. Juos pamilti! Kai išmoksite, galėsite pereiti prie santykių (su jais) valdymo.

Supraskite skirtingas kultūras

Tai, kas priimtina vienoje kultūroje, gali būti įžeidimas kitoje. Tačiau kultūros vis labiau ir labiau maišosi, todėl tobulinant kitų supratimo įgūdžius, reikia atsižvelgti ir į tai.

Pergalės prieš kitas kultūras paslaptis yra elgtis su kitaip taip, kaip jie nori, kad su jais elgtųsi. Būtent: elgtis ne taip, kaip jūs norėtumėte, kad su jumis elgtųsi, bet taip, kaip jie norėtų, kad su jais elgtųsi. Tam turite sužinoti skirtingų kultūrų taisykles ir jų laikytis.

Kaip tai padaryti? Pirmiausia stebėti. Įsivaizduokite, kad ką tik atvykote į naują miestą ir turite suprasti tų žmonių žaidimo taisykles, kol galėsite prie jų prisijungti. Stebėdami surinkite daug informacijos ir neskubėkite daryti išvadų. Taip pat klauskite. Bet kuris žmogus mielai papasakos apie savo tautos tradicijas.

Patikrinkite savo išvadas

Nei vienas jūsų nesate aiškiaregis, kuris gali matyti kito žmogaus mintis. Todėl, kad ir kaip ilgai stebėtumėte ir norėtumėte jas atspėti jūs galite būti neteisūs. Jei nesate visiškai tikras ką matote, tiesiog paklauskite.

Nėra tokio dalyko, kaip kvailas klausimas. Jei jums atrodo, kad kažkas yra ne taip kambaryje, į kurį ką tik užėjote, nes visi staiga nuščiuvo ir nuleido akis, tiesiog paklauskite, ar kas atsitiko.

Jei tiesioginio atsakymo negausite, ieškokite užuominų. Tuomet galite parodyti jas, kaip pavyzdį (nuščiuvimas ir nuleistos akys) ir pabandyti paklausti vėl. Tokiu atveju jums gali išaiškėti jūsų pačio klaidingas galvojimas. Nebijokite klausti kito žmogaus apie jo jausmus. Jei neklausite, niekada nebūsite tikri.

Pabūkite kito kailyje

Aktoriai gali paliudyti – susitapatinę su neigimu personažu, jie jį galiausiai pamėgsta. Pabūti kito kailyje yra pats geriausias būdas jį suprasti.

Praktikuojantis šitą strategiją jums reikia paklausiti savęs: Jei aš  būčiau jis/ji, kaip aš jausčiausi?  Nustumkite į šalį visus savo įsitikinimus ir patirtį, galvokite tik apie tą žmogų. Negalvokite, kaip jūs, galvokite kaip jis. Kaip jis atsakytų į šitą klausimą? Kaip jis pasielgtų?

Atsakydami patys sau, jūs naudosite jo istoriją, ne savo: kaip jis reaguodavo į panašias situacijas anksčiau, kaip elgiasi ir ką sako.  Arba,  jei to žmogaus nepažįstate, galvokite ką kiti panašūs žmonės jautė ir galvojo pakliuvę į tokią pačią situaciją.

Jei norite pasitikslinti, ar esate teisūs, paklauskite kaip žmogus jautėsi. Kuo daugiau praktikuositės pabūti kito kailyje ir susižinosite tiesą paklausdami, tuo geriau išmoksite suprasti kitą.

Ieškokite visos informacijos

Mes matome save per savo pačių susikurtus rožinius akinius, tai patvirtina ir tyrimai. Žmogus apie save galvoja geriau, nei rodo jo rezultatai. Todėl yra didelė tikimybė, kad vertindami save ir pasaulį mes nenaudojame visos informacijos. Ar norėtumėte pamatyti save kitų akimis? Ieškojimas visos informacijos yra kritinis supratimo bruožas.

Tačiau priimti visą informaciją reikia stiprybės ir drąsos. Nesvarbu, ar jūs sutinkate ar ne su kito žmogaus nuomone, ji svarbi, nes kitų nuomonė įtakoja jūsų gyvenimą. 360 laipsnių testas, į kurio klausimus apie jus atsako jūsų viršininkas, jūs pats ir jūsų pavaldiniai, gerai atspindi realybę apie jus.

Tikėkite ar ne, tai ką apie jus sako kiti dažnai yra arčiau tiesos, nei tai, ką jūs galvojate apie save. Paklauskite!

Pagaukite kambario nuotaiką

Jei jūs jau mokate skaityti kito žmogaus emocijas, pabandykite perskaityti visos patalpos, viso kambario emociją. Emocijos yra užkrečiamos, dažnai viena emocija apima visus kambaryje esančius, tik kambaryje ji pasklinda stipriau ir pajusti ją galima lengviau.

Įsivaizduokite, kad užeinate į biblioteką. Tyla, susikaupimas, tylūs šnabždesiai. O dabar – į gedulingų pietų salę. Ten taip pat tyla, susikaupimas, visi kalbasi ramiai. Tačiau ar pajusite, kuo skiriasi emocijos vienoje ir kitoje patalpoje?

Travis Brabderry, PH.D & Jean Greaves PH.D “Emotional Intelligence 2.0”, Talent Smart, 2009.

Skaitykite toliau: Raktas į sėkmę: Emocinis Intelektas (V)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *