Motyvacinės knygos  mums padeda laikinai pasijusti geriau, bet neišsprendžia problemos, sako psichologai.

Visi mes norime pagerinti savo gyvenimą. Norime išmokti bendrauti, susirasti draugų, pagerinti santykius, uždirbti daugiau pinigų, norime įdomesnės veiklos, numesti svorio, patirti tikrą meilę, išgyventi nesėkmes ir judėti toliau. Visi mes darome klaidas ir norime jas atpažinti, kad išvengtume jų ateityje, visi turime neįgyvendintą svajonę ar tikslą, visų gyvenimuose yra sritis, kuri kelia skausmą.

Daug žmonių ilgas valandas dirba darbą, kuriame nemato prasmės ir bendrauja su žmonėmis, kurių kitomis aplinkybėmis vengtų.Daug žmonių neturi pakankamai laisvo laiko išsimiegoti, atsipalaiduoti, pabendrauti su artimaisiais. Toks gyvenimo būdas tapo visuomenės šablonu, norma. Tokia kančia tęsiasi be galo, kol žmogus nenusprendžia ko nors keisti.

O čia į areną išeina gelbėtojų komanda. Pasinaudodami tuo, kad žmogus nori keisti savo gyvenimą, bet nežino, ką jis turi daryti ir nuo ko pradėti, jie siūlo saldžią piliulę. Seminarą, knygą, straipsnį kuriuos perskaičius gyvenimas pasikeis iš esmės.

 

Neišsenkanti verslo gysla 

Pirmoji motyvacinė knyga buvo išleista 1859 metais Anglijoje ir vadinosi “Pagalba sau: su charakterio ir elgesio iliustracijomis”. Ji buvo parduota 20 000 kopijų per pirmuosius metus. Iki šiol motyvacinės knygos yra vienos perkamiausių knygų visame pasaulyje.

Būti nepatenkinu savo gyvenimu yra labai žmogiška. Lygiai taip pat labai žmogiška yra tingėti ar nedrįsti ką nors keisti. Labai žmogiška yra ieškoti magiškos piliulės, kuri viską sudėtų į vietas. Tokią piliulę ir siūlo motyvacinių knygų ir seminarų autoriai.

Jie paima tave už rankos ir veda į laimę, pinigus, džiaugsmą, geresnį gyvenimą. Jie hipnotizuoja, pasiima tave į pasaką ir įtikina, kad Kalėdų senelis egzistuoja. Jie pasako, ką tu turi daryti, papunkčiui. Jei sako, kad TU GALI. Tavo svajonė IŠSIPILDYS. Ir daugumai žmonių to užtenka. Nieko nebereikia daryti patiems, tik sekti instrukcijomis ir laukti gerėjimo.

Tiesa ta, kad skaityti motyvacines knygas ar vaikščioti į seminarus yra tas pats, kas pirkti loterijos bilietus, savo profesorius Timotis Vilsonas 

Tikimybė, kad laimėsite milijoną yra labai nedidelė, tačiau pirkdami bilietą perkate viltį, taip užtikrindami loterijos verslo klestėjimą. Skaitant motyvacinę knygą ar ar klausant seminaro beveik garantuotai gerai praleisite laiką, tačiau tikimybė, kad tai jums padės ir realiai ką nors gyvenime pakeisite, yra labai menka. Gydytojai psichologai sako, kad mažiausiai dviejų metų terapijos reikia, kad žmogus imtų keistis iš esmės. Jie susitinka su žmogumi daug kartų ir nesako, ką jis turi daryti, bet leidžia jam rasti savo kelią pačiam. Tačiau žmogui labiau priimtina nusipirkti gražiai įpakuotą blizgančiais viršeliais pasaką, negu kelis metus vaikščioti pas psichologą.

Taigi, pajutę sėkmingo verslo gyslą, mums siūlosi šimtai autorių, mentorių, įvairių rūšių mokytojų, kurie dėsto savo tiesą ir metodus, kuriais turime sekti. O žmonės tiki, perka jų paslaugas, ieško magijos. Tiki, kad Kalėdų senelis neša dovanas ir nuėję į šį seminarą jie pasikeis iš esmės.

 

Motyvacinės knygos neveikia

Paprasčiausia priežastis, dėl ko motyvacinės knygos ir seminarai neveikia, yra iškreiptas laiko balansas. Knygą skaityti galima savaitę ar dvi, seminaras trunka dieną arba dvi, tačiau žmogus gyvena ilgiau. Daug ilgiau jis gyvena savo žalingų įpročių, neigiamų minčių ir neišsipildžiusių svajonių pasaulyje. Todėl tikėjimas, kad po tokio trumpo laiko, kad ir kokios įspūdingos informacijos suvokimo, jis pasikeis, sukelia nusivylimą.

Dar Freudas sakė, kad pagrindinis žmogaus elgseną lemiantis veiksnys yra greitai patirti malonumą ir numalšinti skausmą. Tačiau jis taip pat teigė, kad egzistuoja realybės principas: juo grįsti sprendimai reikalauja pasitenkinimą atidėti ilgesnę perspektyvą turinčių siekių naudai. Problema tame, kad greitas malonumas ir kančios palengvinimas nepadeda siekti ilgalaikių tikslų. Tokį greitą skausmo palengvinimą ir siūlo motyvacijos mokytojai.

Pasauliniame bestseleryje “Paslaptis”, kurios autorė 2007 metais Times žurnalo  buvo paskelbta viena iš šimtuko žmonių, formuojančių pasaulį, sakoma, kad jeigu norite ko nors pasiekti, reikia įsivaizduoti, kad tai jau turite. Jei siekiate numesti svorio, reikia įsivaizduoti, kad esate liekna. Šio bestselerio autorė Rhonda Byrne pati esą, per trumpą laiką tokiu būdu pasveiko nuo vėžio ir trumparegystės. Tačiau, sakoma knygoje, jei jums tai nepavyks, bus jūsų kaltė: vadinasi, neįsivaizduojate pakankamai aiškiai.

Tokios knygos hipnotizuoja. Jos parašytos pakankamai aiškiai visiems, jos gausios iliustracijų, jos patraukliai pateiktos. Jos žada tai, ko visi trokšta –  lengvo rezultato.

Ir žmonės tiki. Perka, skaito, bando įsivaizduoti.  Juk tereikia tik tikėti. Svoris pats nukris, pinigai ateis, santykiai susiformuos. Pažadų žemė labai graži. Juk pažiūrėjus filmą apie meilę, savas vienišumas atrodo nebe toks slogus. O kai gyvenime nieko naujo, pažiūrėjus žinias, regis, esame didelių įvykių sūkuryje.

Tiesa ta, kad daugiausia pasiekę žmonės motyvacinių knygų neskaito. Jauna moteris invalido vežimėlyje, paklausta, kas padėjo jai ištverti, atsakė: “Meilė, artimieji”. Sėkmingas verslininkas, paklaustas, kas padėjo jam sukurti sėkmingą verslą, atsakė: “Daug darbo, pastangos”.

Sėkmingi žmonės daro. Perskaitę Styvo Jobso sėkmės istoriją jūs tiesiog  gerai praleisite laiką skaitydami apie kažkieno kito sėkmę, vietoj to, kad tą laiką išnaudotumėte siekdami savosios.

 

Vienos taisyklės nėra

Nei vienas sėkmingas žmogus negali tiksliai pasakyti, kodėl  jam taip pasisekė. Susidėjo daug faktorių, tai galėjo būti auklėjimas, charakteris, viso gyvenimo patirtis. Todėl nereikia tikėtis, kad jūs galite tapti Styvu Jobsu. Jūs galite tapti savimi ir būti patenkintu savo gyvenimu.

Žmonių, kurių sėkmės istorijas galima suguldyti į knygą, yra ne tiek ir daug, juos galima nesunkiai suskaičiuoti. O pasaulyje gyvena septyni su puse milijardai žmonių. Visi negali tapti milijonieriais. Taigi, iliuzija, kurią jums parduoda, pagal tikimybių teoriją daug naudingesnė pardavėjams, bet ne jums. Pasiseka vienam iš daugelio.

Motyvacinių knygų autoriai retai kada rašo apie save, jie pateikia jau žinomas klišes, sudėlioję jas savaip. Tokios knygos žaidžia skaitytojo vaizduotę, beldžiasi į sąmonę, remdamosi psichologinėmis žmogaus savybėmis hipnotizuoja. Tačiau, reikia suvokti, tai yra tik verslas. Toks pats, kaip ir loterija.

Motyvacija turi eiti iš vidaus, ne iš išorės. Tos saldžios ir skanios piliulės suvartojimas sukuria jausmą, kad jau kažką padarėme. Išmokome, sužinojome, supratome,  dabar jau viskas aišku, viskas bus kitaip. Bet neįdėjus daug ir sunkaus darbo  –  deja, nebūna.

Tačiau reikia pripažinti, kad motyvacinės knygos ir seminarai dažnai sako tiesą. Jos nemeluoja, tačiau ši tiesa nėra nauja. Ji yra žinoma senai, todėl ją pirkti yra tas pats, kaip pirkti vandenį buteliuose, nors jo gali įsipilti iš krano. Pirkti tik todėl, kad jį paduoda gražus žmogus ir jis įpiltas į gražius buteliukus. Ir dar todėl, kad nereikia atsisukti krano ir jo įsipilti pačiam.

Atsakymas yra ne išorėje, o viduje. Jokia knyga, seminaras, straipsnis ar lyderis nepasakys, ką jums reikia daryti. Jūs tai jau žinote.

Šis straipsnis publikuotas:

http://gyvbudas.lrytas.lt/psichologija/kodel-motyvacines-knygos-nepadeda-pagerinti-gyvenimo.htm

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *